WhatsApp logo
Facebook logo Instagram logo

Doelen

Doelen

Ik merkte, dat ik het ondanks een maagverkleining lastig vind om goede keuzes te maken op het gebied van voeding, vooral in drukke of stressvolle periodes. Ik pak dan sneller wat ongezonds tussendoor en als ik dat dan toch al heb gedaan, vertel ik mezelf dat de rest van de dag ook niet veel meer uitmaakt. Het probleem is, dat ik niet aan m’n hoofd ben geopereerd. Ik wil nog steeds van alles eten en dat kan, zolang ik het maar in kleine beetjes doe. Ik was mij er niet van bewust wat mijn lichaam nodig heeft aan voedingsstoffen en welke keuzes ik dus zou moeten maken om ervoor te zorgen dat ik dat alles ook met minder eten binnen krijg. Wel wist ik door het bijhouden van voeding, dat ik op ongeveer 1000 kcal per dag zat. Dat leek mij normaal.

Tijdens het FOOD half uurtje van HELD hebben we gekeken naar mijn lichaamssamenstelling. Fijn om nu te weten, dat ik in vet nog wat mag afvallen, maar wel met mijn spiermassa aan de slag moet.

Wat ik ervan geleerd heb?
Volle producten blijken toch niet zo spannend te zijn als ze klinken. In al die jaren dat ik gelijnd heb, is me voor gehouden dat ik zo weinig mogelijk vet en suikers moet eten. Nu ik minder kan eten, is het echter belangrijk dat mijn lichaam toch de voedingstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft en dat volle producten daarbij kunnen helpen.
Ik vond het wel spannend om die vollere producten te gaan eten. Ik was bang om aan te komen en moest nog van het idee af dat ze slecht zijn. Maar: door het eten ervan kreeg ik ook met kleine porties meer calorie├źn binnen waardoor ik mij fitter ging voelen. Geen wonder: energie moet ergens vandaan komen en dat bereik je niet met maar 1000 kcal per dag. Daar was ik me voorheen niet bewust van. Daarnaast heb ik geleerd, dat ik onbewust voortdurend behoefte heb aan voeding als ik onvoldoende eet. Daardoor neig ik naar gemaksvoedsel. Die bewustwording heeft me echt geholpen.

Wat het mij heeft opgeleverd?
Enorm veel! Tijdens de laatste meting is zichtbaar geworden, dat ik 1,8 kg vet kwijt ben en 0,7 kg aan spiermassa heb gewonnen. Het inzicht dat ik in voeding heb gekregen helpt me om betere keuzes te maken, hoewel dat in drukke periodes toch lastig blijft.

Binnenkort kijk ik met Mireille naar verantwoorde avondmaaltijden. Op die manier hoop ik de juiste balans en variatie te kunnen vinden als ik straks zelf moet gaan koken.

Groetjes Floor

Ik heb eindelijk de balans gevonden...

7 tips om niet aan te komen tijdens de feestdagen...

Afvallen in 12 weken?...

Twee gezonde recepten voor het Sinterklaasfeest!...

Doelen...

Ik heb eindelijk de balans gevonden...

7 tips om niet aan te komen tijdens de feestdagen...

Afvallen in 12 weken?...

Twee gezonde recepten voor het Sinterklaasfeest!...

Doelen...